Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Seneca: A legfőbb jóról

2012.12.09

Mi hat a jó? A tudás. És mi a rossz? A
tudatlanság. Aki tud, az az alkalomnak
megfelelöen elfogad vagy visszautasít
bármit. Nem retteg sem ettől, sem attól,
ha a lelke elég nagy, akkor Iegyőzhe-
tetlen...
Tudni valamit: művészet — az emberi
és az isteni világ megismerésenek
művészete. Ez a Iegfőbb jó. Ha birtok-
lod, az istenek társává emelkedsz... Az út
egyenes, hiszen a természet vezet az
istenség szintjére.
A pénz nem tesz egyenlővé Istennel:
Istennek nincs pénze. A bíborszegé!yű
tóga sem tesz Istenné: Isten meztelen. Li-
hegés a hírnévért és a magad mutoga-
tása is eltávolít tőle: az Istent senki sem
ismeri. Ha hordszéken cipelteted Iomha
tested, méginkabb istentelen Ieszel, mert
Isten úgy hatalmas, hogy nem kell neki
hordszék. De a szépség és az erő sem
tehet boldoggá, hiszen egyik sem állja ki
az idő próbáját.
Tudod-e, mi az, mi mindenek felett a
Iegnagyobb erő? A lélek: a hajlíthatat-
Ian, az alázatos és a nagy lélek. Minek
neveznéd, ha nem az emberben vendé-
geskedő istenségnek? Lelked éppúgy
kerülhetett volna egy római lovag tes-
tébe, mint egy libertinuséba, vagy egy
rabszolgáeba. Mert mit is jelent az, hogy
lovag, libertinus és rabszolga? Becs-
vágyból, méltatlan hencegésből született
elnevezések. A földről lehet !eginkabb
az égre emelkedni. Tudd ezt mindíg, és
,,formáld magad ekként Istenhez mel-
tónak.”
Márpedig Istenhez méltó sem arany,
sem ezüst nem tehet: aranyból, ezüstből
nem lehet Istent megalkotni.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.